http://s9.picofile.com/file/8331962184/logo1.png قالب وردپرس خرید قالب وردپرس فروشگاه قالب وردپرس قالب خبری وردپرس

طوايف بختياري ساكن در شهرستان لردگان

این طایفه اصالتا  لر بختیاری بوده و ازجمله طوایفی هستندکه هنگام کشمکش بر سر خاک فلارد بین  حکومت فارس و اصفهان  از سوی حکام بختیاری به این منطقه عزیمت نمودندو نقش کلیدی در حفظ مالکیت فلارد برای قلمرو بختیاری داشتند،دشت فلارد به دلیل حاصل خیزی و نیز موقعیت استراتژیکی که داشت یکی از مناطقی بود توجه  خوانین بختیاری از یک سو و قشقایی ها و بویراحمدی ها را از سوی دیگر به خود جلب نمود.

در کتاب “لرهای ایران “قلمروتابستانیشان در کوه های نزدیک تلات و سمیران(سمیرم) نگاشته شده است .(احتمالا منظور از تلات همان فلارد باشد)

مال احمدی ها از طایفه ی بهداروند از تش منجزی میباشند بیشتر جمعیت آنها در شهریار ،مال خلیفه،کندر ،امیران،دشت پاگرد، یونکی،میان طلان،سندگان،خنگ وکلواری و…ساکن هستند .

یونکی:

بنا بر اسناد و مدارکی که در اختیار است تیره یونکی و از طایفه جانکی سردسیری از زیرشاخه های باب بهداروند که از هفت لنگ بختیاری است محسوب می شوند. حداقل قدمت این دودمان به بیش از ۴۰۰ سال بالغ است که البته در فلارد ساکن شده اند – اگر چه روایات معمرین، تاریخی با سابقه­ تر ، پیش از حضور امامزاده حسن علی اکبر(ع) در خاک فلارد را نشان می­دهد(طایفه یونکی افتخار میزبانی امامزاده حسن علی اکبر(ع) را داشته است). صحت مدعای فوق را سنگ قبری که در روستای ده کهنه – در جوار روستای امام­زاده حسن(ع)- موجود است به اثبات رسانده است ، همچنین حضور تعدادی از این طایفه به همراه طایفه درویش و طایفه مال ­احمدی حتی در حادثه حمله افغان­ها (۱۱۳۵-۱۱۴۰ ه ق ) به لردگان از طریق مرز سمیرم به فلارد و از این جایگاه به خانمیرزا ( که سیاست­گذاری آن زمان مناطق سه­ گانه در آنجا شکل می­گرفت) در منابع گزارش شده است. جمعیت عمده این طایفه در شهر مالخلیفه ،لردگان و روستاهای یونکی و ده کهنه ، دشت پاگرد ، کلواری علیا ، شهرک امام خمینی، نارگیلی، علی آباد و کُتُک  ساکن می باشند و دارای پراکندگی جمعیت زیادی در اقصی نقاط کشور از جمله شهرکرد ، اصفهان ، شاهین شهر ، شهرضا ، بوشهر ، دهدشت ، سی سخت ، دوراهان بویراحمد ، میمند بویراحمد می باشد.

درویش:

در این طایفه مردمان مهمان نوازی زندگی می کنند که مهمان نوازیشان در فلارد شُهره است .

بزرگان این طایفه خود را از نوادگان شیخ عبدالجبار و از مریدان امام زاده حسن می دانند. وجود آرامگاه متبرکه ایشان هم در روستایی درویش نشین -که هم نام خود ایشان است –خود دلیلی بر این ادعاست.

جمعیت عمده این طایفه در دشت فلارد د روستاهای سهل آباد،میشان،دالورا،قرح ساکن هستند و بالغ بر ۸۰درصد  جمعیت پشتکوه فلارد این طایفه را در بر دارد.

بویراحمدی ها:

پیش تر گفته شده که نزاعی سیاسی بر سر خاک فلارد بین حکام فارس و اصفهان برپا بود و از این رو هریک گروهی از طوایف خود را در این خاک مستقر کردند،بویراحمد تحت سلطه فارس به شمار می رفت و از این رو حکام فارس تعداد زیادی خانوارهای بویراحمدی را در فلارد مستقر نمودند.

فرهنگ فلارد تا حدود زیادی تحت تاثیر این طوایف قرار گرفت و تا جایی که طوایف بختیاری الاصل فلارد از لحاظ گویش و آداب ورسوم بسیار به آن ها شبیه شدند که صحت این ادعا برای همگان روشن است.

هم اکنون خانوارهایی از طوایف بویراحمدی در مالخلیفه،سندگان،خنگ و…ساکن هستند.

قشقایی ها:

این گروه از طوایف ترک نیز بر سر نزاع فلارد پا در این خاک گذاشتند ،البته چون جمعیت بسیار کمی در فلارد داشتند تغییر چندانی در فرهنگ فلارد بوجود نیاوردند و خود محودر فرهنگ لرها شدند تا جایی که هم اکنون هم پوشش و هم زبان آن ها لری است.

 هم اکنون خانوارهای اندکی از ترک های قشقایی در گرداب ساکن هستند.

جلیلی:

کوچندگانی هستند  که از جانکی سردسیر وارد فلارد شدند،سرشاخه جلیلی یکی از بزرگترین سرشاحه های جانکی سردسیر در لردگان است.

جمعیت عمده جلیلی های فلارد در روستای شهریار است و خانوارهای اندکی هم در روستای دره نامداری ساکن هستند.

سهید:

تیره “کی محمودی “از طایفه  سهید دینارانی باب  از زیر شاخه های هفت لنگ بختیاری است،سالیان درازی در ایذه می زیستند و سرحدشان کوهستان های دیناران بختیاری بود اما پس از ان فلارد را برای سرحد انتخاب نمودند و سالیانی در پای ارتفاعات کوه بابافرج (نزدیک روستای میلان بابا احمدی)می زیستند ،اما سرانجام ابواسحاق (باساقی)را مسکن نهایی خویش برگزیدند.

عمده جمعیت این طایفه در روستای ابواسحاق زندگی می کنند ،ضمن اینکه خانوارهایی  از این طایفه هم در مالخلیفه ساکن شدند.

بابااحمدی:

طایفه بابا احمدی یکی از بزرگترین طوایف بختیاری است که عمده جمعیت این طایفه بزرگ در مسجد سلیمان و کوهرنگ زندگی می کنند.

خانوارهایی از این طایفه هم فلارد را محل سکونت خویش برگزیدند و چون از منطقه میلان(نام منطقه ای در مسجد سلیمان)به فلارد مهاجرت نمودند نام میلان را برای روستای خویش برگزیدند.

عمده جمعیت این طایفه در روستای میلان بابااحمدی ساکن است.

شالو:

شالو از لحاظ نسب شناسی منتسب است به رده دینارانی باب و به اصطلاح یکی از “چار کُر دالو” می باشد. پلی قدیمی در ایذه نیز بر همین نام است و نسبتش با سهید برادر است.

جمعیت عمده شالوها در روستای میلان بابا احمدی و خانوارهای اندکی هم در ابواسحاق ساکن هستند

مطالب مرتبط

طلایفه جلیل

طلایفه جلیل

طایفۀ جلیل    طایفۀ جلیل یكی از طوایف مهم...

نظرات

پاسخی بگذارید

http://s9.picofile.com/file/8331962184/logo1.png